Υπάρχει μια παραπληροφόρηση σχετικά με το πόσα πλοία έμφορτα με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) μπορεί να αποστείλουν οι ΗΠΑ συνολικά. Αξίζει λοιπόν να το ξεκαθαρίσουμε, εν όψη μάλιστα του χειμώνα που έχουμε μπροστά. Διότι με την διακοπή των ροών από τους γνωστούς αγωγούς ρωσικού φυσικού αερίου είναι πλέον γνωστό ότι οι ανάγκες στρέφονται προς την βοήθεια που μπορεί να έρθει από τις ΗΠΑ.
Ανεξάρτητα λοιπόν τι σκέφτεται κανείς, καλό είναι να γνωρίζουμε τα δεδομένα της Αγοράς. Τα οποία είναι αυστηρά συγκεκριμένα και δεν επιτρέπουν φαντασιώσεις ή ευχολόγια. Η καταμέτρηση των LNG carriers που αφήνουν τα τερματικά των ΗΠΑ με προορισμό τερματικούς σταθμούς σε Ευρώπη, Ασία κ.α., γίνεται σε εβδομαδιαία βάση. Ξεκινά κάθε Πέμπτη ξημερώματα και τελειώνει κάθε Τετάρτη μεσάνυχτα. Οπότε την επόμενη ημέρα έχουμε εικόνα σχετικά με αριθμό πλοίων και ποσότητες που φορτώθηκαν.
Τα αδειοδοτημένα τερματικά όπου ελλιμενίζονται τα πλοία LNG σε ειδικές εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ, είναι επτά:
- Sabie Pass της Cheniere
- Corpus Christi
- Cameron LNG της Sempra
- Calcasieu Pass
- Cove Point της Venture Global
- To νησί Ελβα
- Freeport LNG
Σας έχω περιγράψει αναλυτικά σε παλιότερες συνεντεύξεις μου, τι συνέβη στο τερματικό της Freeport στο Τέξας και γιατί εξακολουθεί να παραμένει κλειστό μετά την έκρηξη που συνέβη εκεί. τα υπόλοιπα λοιπόν λειτουργούν κανονικά φέτος εκτός κάποιων περιπτώσεων τερματικών που έκλεισαν για μικρή περίοδο λόγω προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης.
Τα δεδομένα της τελευταίας εβδομάδας
Ας πάρουμε λοιπόν μια τυπική εβδομάδα όπως αυτή που ξεκίνησε την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου και έληξε την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου. Στις επτά αυτές ημέρες συνολικά, 22 πλοία μεταφοράς LNG έφυγαν φορτωμένα από τις ΗΠΑ με διάφορους προορισμούς κυρίως προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με τα πλέον αξιόπιστα στοιχεία που διαθέτουμε στην Αγορά, τα 22 αυτά πλοία μεταφέρουν συνολικά 82 bcf (δισεκατομμύρια κυβικά πόδια) φυσικού αερίου.
Αναλυτικά τώρα, το εργοστάσιο Sabine Pass της Cheniere απέστειλε 8 φορτία και οι εγκαταστάσεις του στο Corpus Christi έστειλαν 4 αποστολές. Το Cameron LNG της Sempra έστειλε 5 αποστολές, ενώ ο τερματικός σταθμός Calcasieu Pass και το Cove Point LNG της Venture Global LNG απέστειλαν από 2 φορτία. Τέλος το νησί Έλβα απέστειλε 1 φορτίο. Ενώ το Freeport δεν απέστειλε κανένα φορτίο καθώς εξακολουθεί να παραμένει κλειστό από τις 8 Ιουνίου που έγινε η έκρηξη και ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης.
Η σύγκριση με παλιότερες εβδομάδες
Αν λοιπόν συγκρίνουμε τον αριθμό των φορτίων της εβδομάδας για την οποία σας παραθέτω στοιχεία με το σύνολο των εβδομάδων από την αρχή του καλοκαιριού, φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο αριθμός των πλοίων κυμαίνεται σχεδόν πάντα από 18 εώς 22 αποστολές πλοίων. Αναφορικά με την μεταφερόμενη ποσότητα αυτή κυμαίνεται +/-10% στο επίπεδο των 72bcf .
Οσο λειτουργούσε το Freeport, οι αριθμοί των πλοίων αυξάνονταν με επιπρόσθετα 3 εώς 6 πλοία ανά εβδομάδα. Οπότε μόλις επαναλειτουργήσει, ο συνολικός αριθμός πλοίων ανα εβδομάδα θα μπορεί να ανέλθει ως και 28 πλοία ανά εβδομάδα.
Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η κατάσταση που επικρατεί φέτος στα τερματικά των ΗΠΑ από όπου οι εταιρίες αυτές πραγματοποιούν τις εξαγωγές των ΗΠΑ σε LNG στις χώρες του πλανήτη. Αυτά είναι τα πραγματικά δεδομένα αναφορικά με την δυνατότητα των αποστολών και καλό θα είναι να ληφθούν υπόψιν τόσο από τους αναλυτές όσο και από όσους χαράσσουν πολιτική στην Ευρώπη.
Διότι με δεδομένο ότι οι ΗΠΑ έχουν ανακατευθύνει τις αποστολές τους προς τις χώρες της Ευρώπης (έχοντας ρίξει τους Ασιάτες) λόγω της έκτακτης ανάγκης με τις κυρώσεις στο ρωσικό αέριο, καλό είναι να γνωρίζουμε ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες της maximum βοήθειας που μπορούμε να αναμένουμε σε περιόδους έντασης της κρίσης.
Τώρα, πόσα πλοία LNG γυρνάνε γύρω-γύρω από τις Ευρωπαϊκές ακτές προκειμένου να βρουν αγοραστή σε κάποια αποθήκη που αδειάζει αυτό είναι ένα άλλο θέμα το οποίο θα το αναλύσουμε σύντομα. Όπως επίσης, γιατί οι ΗΠΑ δεν αναβαθμίζουν τις δυνατότητές τους με νέα τερματικά. Γιατί ο Καναδάς σήμερα ενώ παράγει φυσικό αέριο, εντούτοις δεν διαθέτει ούτε μία εγκατάσταση LNG προκειμένου να βοηθήσει την δραματική κατάσταση στην ΕΕ.