Σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τις επιπτώσεις των διεθνών περιορισμών στις πωλήσεις πετρελαίου της, η Ρωσία συγκέντρωσε -όχι και τόσο διακριτικά-, έναν «σκιώδη στόλο» με περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια , σύμφωνα με ναυτιλιακούς μεσίτες και αναλυτές του κλάδου που μίλησαν στους Financial Times .
Αυτά σας τα γράφω, διότι δέχτηκα δεκάδες ερωτήματα αναφορικά με ένα post που έκανα μερικές μέρες πριν για τον “σκιώδη στόλο” της Ρωσίας” και γενικά των χωρών που υπόκεινται σε καθεστώς κυρώσεων! Απλά σήμερα στο θέμα έρχονται οι Financial Times χρησιμοποιώντας τον όρο “σκιώδης στόλος” που συνηθίζω να χρησιμοποιώ τον τελευταίο καιρό:
Οι σε μεγάλο βαθμό ανώνυμες αγορές δεξαμενόπλοιων μπορούν να παρακολουθηθούν από τη μεγάλη αύξηση των ανώνυμων ή νέων αγοραστών που εμφανίζονται στα μητρώα. Τα πλοία είναι γενικά ηλικίας 12-15 ετών και αναμένεται να διαλυθούν τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Anoop Singh, επικεφαλής της έρευνας δεξαμενόπλοιων στο Braemar.
— Financial Times
Η έκθεση έρχεται καθώς οι νέοι περιορισμοί στο ρωσικό πετρέλαιο, πρόκειται να τεθούν σε ισχύ. Τη Δευτέρα (5/12), θα τεθεί σε ισχύ η από καιρό προγραμματισμένη απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία. Στα μέσα Φεβρουαρίου, η απαγόρευση εισαγωγών θα επεκταθεί και στα ραφιναρισμένα ρωσικά προϊόντα.
Αυτή την εβδομάδα, οι G-7 (Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ) και η ΕΕ συμφώνησαν να περιορίσουν την τιμή του ρωσικού αργού πετρελαίου στα 60 δολάρια το βαρέλι . Το ανώτατο όριο θα υπόκειται σε προσαρμογές κάθε δύο μήνες , ξεκινώντας από τα μέσα Ιανουαρίου.
Φυσικά, δεδομένου ότι η ΕΕ δεν θα εισάγει ρωσικό πετρέλαιο από τη Δευτέρα, το πρόγραμμα στοχεύει το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου της Ρωσίας, το οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις δυτικές εταιρείες.
Συγκεκριμένα, το ανώτατο όριο τιμής θα απαγορεύσει στις δυτικές επιχειρήσεις να ασφαλίζουν, να χρηματοδοτούν ή να αποστέλλουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός εάν η τιμή είναι ίση ή κάτω από το ανώτατο όριο. Στο πλαίσιο αυτό, μια ιδιαίτερα αξιοσημείωτη δυτική εταιρεία είναι η ναυτιλιακή ασφαλιστική εταιρεία Lloyd’s of London.
Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα συνεργαστεί με χώρες που επιβάλλουν το ανώτατο όριο τιμών.
” Δεν μας ενδιαφέρει ποιο θα είναι το ανώτατο όριο τιμών . Θα καταλήξουμε σε άμεσες συμφωνίες με τους εταίρους μας. Οι εταίροι που συνεργάζονται μαζί μας θα αγνοήσουν αυτά τα ανώτατα όρια και δεν θα δώσουν καμία εγγύηση σε όσους επιβάλλουν τέτοια ανώτατα όρια παράνομα“, δήλωσε ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Ο Λαβρόφ σε συνέντευξη Τύπου την 1η Δεκεμβρίου.
Με τον αυξανόμενο στόλο των γηρασμένων δεξαμενόπλοιων, η Ρωσία προσπαθεί να ενισχύσει τις εξαγωγές της προς την Κίνα, την Ινδία, την Τουρκία και άλλες χώρες που έχουν ενισχύσει σημαντικά τις αγορές ρωσικού πετρελαίου καθώς άλλες χώρες τις μειώνουν.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Braemar, οι Ρώσοι χειριστές φαίνεται να έχουν αποκτήσει:
- 29 πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού (VLCCs) , τα οποία μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα από 2 εκατομμύρια βαρέλια το καθένα
- 31 δεξαμενόπλοια μεγέθους Suezmax , τα οποία μεταφέρουν περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια
- 49 δεξαμενόπλοια Aframax , χωρητικότητας 700.000 βαρελιών
Το ξεσάλωμα αγοράς δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας μάλλον δεν έχει τελειώσει. «Η Ρωσία χρειάζεται περισσότερα από 240 τάνκερ για να διατηρήσει τις τρέχουσες εξαγωγές της σε ροή», δήλωσε στους Times ο αναλυτής της Rystad, Βίκτορ Κουρίλοφ .
Θέλετε μήπως να σας γράψω περισσότερα στοιχεία; Δεν είναι αυτά αρκετά έτσι ώστε να καταλάβουν οι πολιτικώς ορθοί αναλυστές, τι εννοώ όταν λέω … σκιώδης στόλος;