Καλά νέα – Επιστρέφουν στα επίπεδα 2019 τα κόστη μεταφοράς containers

Καλά νέα – Επιστρέφουν στα επίπεδα 2019 τα κόστη μεταφοράς containers

Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 7% στα 2.404 δολάρια ανά (τυπικό) εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών (40 ft.) αυτήν την εβδομάδα. Το θετικό είναι ότι τον προηγούμενο μήνα, το ίδιο εμπορευματοκιβώτιο στοίχιζε 3.145$. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ένα τυπικό εμπορευματοκιβώτιο είναι κατά 77% φθηνότερο στη μεταφορά από την κορυφή των 10.377$ που σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο 2021. Παραθέτω λοιπόν την εξέλιξη της τιμής ιστορικά, όπως την παρουσιάζει το Statista, από το 2019 και μετά:

Οι τιμές μεταφοράς στα μεγάλα λιμάνια

Επί της ουσίας ο δείκτης Drewry WCI των 2.404 $ ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών είναι 36% χαμηλότερος από τον μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας, ο οποίος βρίσκεται σήμερα στα 3.768$. Αλλά παραμένει ακόμα υψηλότερος από την μέση τιμή του έτους 2019 (δηλαδή πριν την πανδημία). Συγκεκριμένα, το 2019 η μέση τιμή του εμπορευματοκιβωτίου ήταν στα 1.420$ γεγονός που σημαίνει ότι σήμερα (Νοέμβριος 2022) η τιμή των 2.404$, παραμένει 82% υψηλότερη σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα.

Αναλυτικότερα τώρα αξίζει να δούμε την εξέλιξη των τιμών της μεταφοράς container από την Σανγκάη προς τα κύρια λιμάνια του κόσμου, όπως αυτή εξελίσσεται μετά την έναρξη της πτώσης :

Όπως διαπιστώνετε η πτώση ξεκίνησε σχεδόν ταυτόχρονα με την κρίση στην Ουκρανία και την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων.

Σαφώς και η παρουσίαση αυτή αφορά την μεγάλη πτώση της τιμής μεταφοράς container και όχι στα ναύλα των tankers και των LNG carriers. Σταδιακά, η τιμή του εμπορευματοκιβωτίου επανέρχεται στα επίπεδα της κανονικότητας προ Πανδημίας παρά τα προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν στις εφοδιαστικές αλυσσίδες.

Που οδεύει η κατάσταση;

Containership

Η κατάσταση αυτή δεν έχει αναλυθεί επαρκώς σε Ελλάδα και σε Ευρώπη, αν και είναι αυτό που αποκαλούμε “καλά νέα”. Πρέπει όμως να παραδεχτώ ότι με δεδομένη την δύσκολη κατάσταση που επικρατεί ακόμα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, είναι νωρίς να πανηγυρίσουμε. Διότι πολλές μεταβλητές της εξίσωσης επηρεάζονται από τα νέα οικονομικά δεδομένα (όπως ο πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων) αλλά υπάρχουν και αντίρροπες δυνάμεις που αναπτύσσονται και επηρεάζουν την τιμή προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Παρακολουθώ την εξέλιξη του φαινομένου και θα επανέλθω με αναλυτική αξιολόγηση για τα ευχάριστα αυτά νέα, που σαφώς συμπιέζουν τα τελικά κόστη των εμπορευμάτων σε κατώτερα επίπεδα. Αρκεί να παραμείνει στα ίδια επίπεδα το βιομηχανικό κόστος παραγωγής προιόντων και μην εκτοξευτεί στο άμεσο μέλλον. Όπως και να έχει όμως, η πτώση αυτή που περιγράφω, είναι στις μέρες μας μια καλή είδηση, από αυτές που σπανίζουν!

Share