Το Ηνωμένο Βασίλειο πρωτοστατεί στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Δεσμεύτηκε να τερματίσει τις εισαγωγές πετρελαίου και άνθρακα από τη Ρωσία έως τα τέλη του 2022 και μάλιστα πρόσφατα θέσπισε νομοθεσία για την απαγόρευση του ρωσικού φυσικού αερίου. Μέχρι τον Οκτώβριο, οι ρωσικές εισαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν στο ελάχιστο. Αυτά τουλάχιστον αναφέρουν τα κεντρικά ΜΜΕ στα άρθρα τους, γνωρίζοντας ότι η “Αγορά”, ξέρει άλλα πράγματα! Η Ινδία ανοίγει μια “πίσω πόρτα” (backdoor) στο Η. Βασίλειο προσφέροντας σε κάποιους Βρετανούς αγοραστές, φθηνά Ρωσικά προϊόντα! Μπορεί οι Βρετανοί να έπαψαν να εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο απ’ευθείας από την Ρωσία, αλλά φαίνεται ότι εισάγουν διυλισμένα προϊόντα (καύσιμα) από την Ινδία. Τα καύσιμα αυτά, έχουν διυλιστεί από ρωσικό πετρέλαιο που έχουν αγοράσει οι Ινδοί!
Μια συμφωνία Ινδίας-Ρωσίας με αμυντικό βραχίονα που δεν αξιολογήθηκε όσο έπρεπε
Η Ινδία δεν είχε ποτέ της κάποια εφοδιαστική αλυσίδα πετρελαίου με την Ρωσία και γι’ αυτό οι εισαγωγές της σε αργό ήταν πολύ μικρές. Μέχρι που τον Σεπτέμβριο του 2021, συνέπραξε με την Ρωσία για μια εμπορική συμφωνία, η οποία είχε και “Αμυντικό βραχίονα”. Στο θέμα αυτό έχω αναφερθεί από τότε, αποκαλύπτοντας ότι η Ινδία συμφώνησε για κατασκευή αντιαεροπορικών συστημάτων (S-400) στο έδαφός της καθώς και παραγωγή τυφεκίων Καλάσνικοφ. Στην συμφωνία αυτή όμως, υπήρχε και ένα υποσχετικό προμήθειας ρωσικού αργού από το λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο θα γινόταν μια νέα εμπορική δίοδος μεταξύ των δύο χωρών.
Για να είμαστε ειλικρινείς, τα διυλιστήρια της Ινδίας έκαναν ανέκαθεν εξαγωγές στην Ευρώπη, αλλά τώρα εξάγουν ακόμη περισσότερο επειδή είναι πιο ελκυστικό καθώς οι τιμές του ντίζελ στην Ευρώπη είναι υψηλότερες και επίσης αγοράζουν περισσότερο ρωσικό αργό επειδή η Ρωσία προσφέρει μεγάλες εκπτώσεις. Αλλά κυρίως φαίνεται ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή η παλιότερη αυτή διμερής συμφωνία που αναβάθμισε τον ναυτικό δρόμο Νοβοροσίσκ-Δυτικής Ινδίας!
33 φορές αύξησε η Ινδία τις εισαγωγές της σε πετρέλαιο
Ένα άλλο σημαντικό γεγονός που δείχνει ότι η Ινδική οικονομία προσανατολίζεται σε αύξηση του ΑΕΠ της μέσω των εξαγωγών ενεργειακών προϊόντων, είναι ότι το 2022 η Ινδία, αύξησε συνολικά τις εισαγωγές της σε πετρέλαιο, κατά 33 φορές συγκριτικά με το 2021. Και είναι προφανέστατο ότι η μεγάλη αυτή χώρα, μετατρέπει την κρίση σε ευκαιρία. Και μάλιστα νομιμότατα, μιας και κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει τέτοιου είδους εμπορικές δραστηριότητες για τον εξής απλό λόγο! Δεν υπάρχει τρόπος να ανιχνεύσει κάποιος την πηγή προέλευσης των διυλισμένων καυσίμων! Κανείς δεν μπορεί να πει, ή να ελέγξει, εάν ένα φορτίο αμόλυβδης, έχει διυλιστεί από ρωσικό ή αμερικανικό ή αραβικό πετρέλαιο.
215 αποστολές αργού από Ρωσία μόνο για το 2022 στο διυλιστήριο Jamnagar της Ινδίας
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία το διυλιστήριο Jamnagar που βρίσκεται στην δυτική ακτή της Ινδίας και συνδέεται με την γραμμή Νοβοροσίσκ, εισήγαγε 215 αποστολές αργού πετρελαίου και μαζούτ από τη Ρωσία το 2022. Αυτό είναι 4 φορές περισσότερο από όσα αγόρασε το προηγούμενο έτος συνολικά. Εν τω μεταξύ, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει εισαγάγει συνολικά 10 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ και άλλα ραφιναρισμένα προϊόντα από το Jamnagar από την έναρξη του πολέμου. Περίπου 2,5 φορές περισσότερο από ό,τι αγόρασε το 2021. Βασικοί αγοραστές ήταν η Trafigura, η Shell , η BP , η PetroChina και ο ινδικός πολυεθνικός όμιλος ετερογενών δραστηριοτήτων Essar Group .
Το Ινδικό διυλιστήριο Jamnagar είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο και ιδιοκτήτης και διαχειριστής είναι η Reliance Industries Limited. Με παραγωγή 1,24 εκατ. βαρελιών/ημέρα, η μονάδα παράγει το 1,6% της παγκόσμιας παραγωγής και καλύπτει το 1/3 της κατανάλωσης της Ινδίας. Και φυσικά υπάρχουν και άλλα μεγάλα διυλιστήρια στην Ινδία.
Το Ρωσικό πετρέλαιο Urals (Ουράλια) διαπραγματεύεται με τεράστια έκπτωση που φτάνει ή και ξεπερνά έως και 40% συγκριτικά με την εκάστοτε τιμή του πετρελαίου Brent. Αντίθετα, το 2021, το Urals διαπραγματεύονταν με πολύ μικρότερη έκπτωση 2,85 δολαρίων στο Brent. Το Urals είναι το κύριο μείγμα που εξάγει η Ρωσία.
Αλλά το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι το μόνο κράτος στην Ευρώπη που ενώ “φωνάζει” για την ανάγκη αποστολής στρατιωτικού υλικού στην Ουκρανία και εμπάργκο στα ρωσικά προϊόντα (προκειμένου να χάσει την ικανότητά του ο Πούτιν να χρηματοδοτεί τον πόλεμο). Φαίνεται ότι κι άλλα ευρωπαϊκά κράτη, που πρωτοστατούν στις κυρώσεις, ουσιαστικά αγοράζουν διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου από τρίτες χώρες όπως η Ινδία και η Κίνα, που τα έχουν προμηθευτεί από Ρωσικές εταιρίες.
Ουσιαστικά δηλαδή, τι συμβαίνει στην πραγματικότητα καθημερινά στην αγορά;
Μπορεί κάποιοι να επαίρονται ότι σταμάτησαν τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από την Ρωσία πληγώνοντας την οικονομία της, αλλά ουσιαστικά, ουδέποτε σταμάτησαν να αγοράζουν ντίζελ και αμόλυβδη από χώρες που διυλίζουν ρωσικό αργό πετρέλαιο.
Αυτή την εξέλιξη στην αγορά, την είχα προβλέψει πολύ πρώιμα, όταν πέρσι το καλοκαίρι είχα αποκαλύψει ότι η Καλιφόρνια αγόρασε Κινεζικό ντίζελ, το οποίο είχε διυλιστεί από παρτίδα ρωσικού πετρελαίου.
Οσο για τις απώλειες του Πούτιν που οι αναλυτές τις ανεβάζουν ως και σε 200 εκ δολάρια την ημέρα, αυτό είναι παροδικό και οφείλεται κυρίως στην πτώση των πωλήσεων φυσικού αερίου. Αλλά μόλις έλθει το πρώτο ψύχος στην Ευρώπη, θα αναχαιτιστεί και θα αυξηθούν εκ νέου οι πωλήσεις του και μάλιστα σε υψηλές τιμές. Και φυσικά, οι αναλυτές αποφεύγουν να πουν ΞΕΚΑΘΑΡΑ, ότι ο Πούτιν ακόμα και με αυτές τις απώλειες (τις τελευταίες εβδομάδες), συγκριτικά με το 2019, τα έσοδά του από πωλήσεις ενεργειακών προϊόντων είναι ανεβασμένα κι ας πουλά με εκπτώσεις.
Κάποιος πρέπει να θέσει το ερώτημα στον Σούνακ: Ποιος κερδίζει απ’όλο αυτό; Η Αγγλία ή … η Ινδία;
Επιπρόσθετα, γιατί οι Αγγλοι φωνάζουν για “τους Έλληνες εφοπλιστές και τον ρόλο τους“, όταν αυτοί οι ίδιοι παρακαλάνε Έλληνες εφοπλιστές να τους μεταφέρουν Ινδικά καύσιμα που ουσιαστικά προέρχονται από Ρωσικό αργό πετρέλαιο; Και γιατί δεν λένε οι Άγγλοι, πόσο κοστίζει στους καταναλωτές ένα φορτίο 4 ημερών (από την Ρωσία) και πόσο ένα φορτίο 30 ημερών (από την Ινδία); Οι εφοπλιστές τους φταίνε ή ο Πρωθυπουργός τους;
Διότι, κάποιος επιτέλους στο Βρετανικό Κοινοβούλιο, πρέπει να ρωτήσει τον νέο Πρωθυπουργό Ρίσι Σούνακ (του οποίου και οι δύο του γονείς ήταν Ινδοί)! Γιατί ακύρωσε την απόφαση της προκατόχου του (με θητεία μόλις 44 ημερών) Λιζ Τρας, για εξορύξεις πετρελαίου σε περιοχές που συμφωνούν οι κάτοικοι της Μ.Βρετανίας. Και μάλιστα ήταν το πρώτο νομοσχέδιο που κατήργησε όταν ανέλαβε Πρωθυπουργός; Ποιον θεωρεί ότι ωφελεί αυτή η πολιτική που εφαρμόζει; Την Αγγλία ή μήπως την … Ινδία;
ΥΓ.
Καλά λοιπόν τα πολιτικά παραμύθια που σερβίρουν σε κομματικά κοινά, αλλά η Αγορά ξέρει πολύ καλά ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα. Κι όσο η Ευρώπη δεν εκμεταλλεύεται τις δικές της πλουτοπαραγωγικές πηγές αλλά επιμένει να εισάγει, τόσο θα βρίσκονται όλοι μπροστά σε νέες εκπλήξεις! Και κατά ένα περίεργο τρόπο, ενώ τους ενημερώνουμε πολύ πριν συμβούν, μόλις συμβούν, κάνουν όλοι τους έκπληκτους και τους ανήξερους!
ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΑ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2022 ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΛΘΟΥΝ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ :