Τόσο οι μακροοικονομικοί δείκτες, όσο και το διεθνές εμπόριο, έχουν δεχτεί μεγάλες μεταβολές την περίοδο Οκτωβρίου 2022-Οκτωβρίου 2023. Τον Οκτώβριο ουσιαστικά ξεκινά η χειμερινή ενεργειακή περίοδος, όπου το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), έχει καταστεί την τελευταία πενταετία δείκτης γεωπολιτικής δύναμης και άσκησης διεθνούς επιρροής. Φέτος άλλαξαν πολλά στην αγορά μετά την κρίση που άρχισε το 2020 με το αμερικανικό LNG να κυριαρχεί στην ΕΕ.
Ας καταρρίψουμε με βάση επίσημα στοιχεία ορισμένους μύθους που επικρατούν στην αγορά. Παραθέτουμε πίνακα από τον Φεβρουάριο 2016, όταν ξεκίνησε η καταγραφή των δεδομένων του LNG, ως και την λήξη του εμπορικού έτους, που είναι ο Οκτώβριος, μιας και τότε ξεκινά η χειμερινή περίοδος. Ο πίνακας δείχνει ποιες χώρες αγοράζουν και πόσο αμερικανικό LNG.
Στα οκτώ (σχεδόν) αυτά χρόνια, από τις ΗΠΑ αναχώρησαν συνολικά 5.384 πλοία μεταφοράς LNG με τελικούς αποδέκτες 40 χώρες του πλανήτη. Ιστορικά, ο μεγαλύτερος πελάτης των ΗΠΑ είναι η Νότιος Κορέα, η οποία αγόρασε στο διάστημα αυτό το 11% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ. Υποδέχτηκε 561 πλοία με συνολικό όγκο 1.939 bcf (δισ. κυβικά πόδια). Ακολουθεί η Ιαπωνία, ενώ ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος αγοραστής ήταν η Γαλλία (419 πλοία και όγκο 1.358 bcf). Ακολουθούν τo Hνωμένο Βασίλειο (408 πλοία), η Ισπανία και η Ολλανδία. Η Κίνα ήταν 7η στον πίνακα (παρά τα αντίθετα που ακούμε κατά καιρούς) με 334 πλοία που μετέφεραν 1.116 bcf (το 7% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ) στο ίδιο διάστημα.
Όγδοη χώρα στον πίνακα είναι η Ινδία (226 πλοία και 769.9 bcf). Ένατη είναι η Τουρκία (212 πλοία και 675 bcf) μέσω (κυρίως) δύο 20ετών συμβολαίων. Η Ελλάδα, για την οποία λέγονται πολλές ανακρίβειες, βρίσκεται στην 20η θέση του πίνακα (91 πλοία και 206,6 bcf). Οι ελληνικές εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ κυμαίνονται μεσοσταθμικά στο 30-40%, ενώ σημαντικές είναι και οι εισαγωγές από τη Ρωσία. Υπενθυμίζουμε ότι το ρωσικό LNG δεν υπόκειται σε καμία κύρωση μέχρι σήμερα, σε αντίθεση με το αέριο των αγωγών! Η Γερμανία βρίσκεται στην 23η θέση, διότι μέχρι πριν δύο χρόνια δεν είχε ούτε μία εγκατάσταση LNG στο έδαφός της, αλλά στα επόμενα χρόνια αναμένεται να ανέβει θέσεις. Το δε Ισραήλ έχει υποδεχτεί μόλις οκτώ πλοία.
Το αμερικανικό LNG στην κορυφή
Ας πάμε σε μηνιαία και ετήσια βάση να χτίσουμε τις συγκριτικές μεταβολές: Τον Οκτώβριο 2023 οι ΗΠΑ εξήγαγαν συνολικά 384,4 bcf LNG σε 28 χώρες. Πρόκειται για ποσότητα ρεκόρ, ακόμη και εάν την συγκρίνουμε με τον Σεπτέμβριο 2023 που είχε καταγράψει κι αυτός ρεκόρ. Οι εξαγωγές τον Οκτώβριο ήταν κατά 24,1% μεγαλύτερες από αυτές του Σεπτεμβρίου 2023. Εάν συγκρίνουμε τον Οκτώβριο 2023 με τον Οκτώβριο του 2022, προκύπτει αύξηση 10,9%.
Στο σχεδιάγραμμα που ακολουθεί, βλέπουμε μια κατάσταση που παγιώνεται μετά την έναρξη της πανδημίας. Από τα 384.3 bcm που εξήγαγαν τα επτά μεγάλα εργοστάσια των ΗΠΑ, το 68% κατευθύνθηκε προς την Ευρώπη (259,7 bcm) ενώ μόλις το 22,9% προς την Ασία (101,8 bcf). Οι κοντινές αγορές της Λατινικής Αμερικής αγόρασαν το 6% του αμερικανικού LNG. Μετά την κρίση στην Ουκρανία, η Ολλανδία ήταν για μήνες ο κορυφαίος αγοραστής αμερικανικού LNG στην Ευρώπη. Κι αυτό διότι η Γερμανία δεν είχε εγκατάσταση στο έδαφός της, ενώ στην Γαλλία, τρία από τα τέσσερα εργοστάσια επαναεριοποίησης LNG είχαν προβλήματα λειτουργίας επί μήνες.
Έτσι, την περίοδο Απρίλιος 2023-Σεπτέμβριος 2023, η Ολλανδία ήταν ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος αγοραστής αμερικανικού LNG παγκοσμίως, επειδή έτσι υποκαταστάθηκε το χαμένο ρωσικό αέριο που μέσω αγωγών διοχετευόταν στη Γερμανία. Τον Οκτώβριο 2023 την πρωτιά στον πίνακα καταλαμβάνει η Γαλλία. Καθώς η Ευρώπη συνεχίζει να παραλαμβάνει τις μεγαλύτερες ποσότητες, τον Οκτώβριο η κατάσταση στις πρώτες θέσεις αλλάζει.
Πρώτη η Γαλλία αγοράζει 56,6bcf από τις ΗΠΑ. Δεύτερη η Ισπανία με 49,8bcm και τρίτη η Ολλανδία με 49,7 bcf. Στην 4η θέση βρέθηκε το Ηνωμένο Βασίλειο με 28,2 bcm, ενώ η πρώτη μη ευρωπαϊκή χώρα στον πίνακα κατάταξης του Οκτωβρίου 2023, ήταν η Νότια Κορέα, με μόλις 28,2 bcf (εξακολουθεί να παραμένει 1η στον πίνακα για την 8ετία). Αυτές οι πέντε χώρες εισάγουν το 54,7% του εξαγόμενου αμερικανικού LNG. Η Γερμανία, μετά την καταστροφή των αγωγών Nord Stream I και II, προχώρησε στην ίδρυση τεσσάρων τερματικών σταθμών LNG στο έδαφός της και έχει ήδη αρχίσει τις παραλαβές. Χωρίς να έχει ολοκληρώσει το 100% των επενδύσεών της, εάν παρατηρήσουμε την θέση που κατέχει τον Οκτώβριο 2023 είναι 6η παγκοσμίως σε εισαγωγές αμερικάνικου LNG….
ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΜΟΥ ΣΤΟ SLPRESS ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ: