Ένα νέο άρθρο μου είναι πρωτοσέλιδο αυτή στιγμή στο SLpress (ΕΔΩ). Πρόκειται για μια βαθιά ανάλυση της σημερινής κατάστασης στον μεγάλο και ανηλεή πόλεμο στις τιμές πετρελαίου. Ο οποίος διεξάγεται όλο και με πιο σκληρά μέσα, από το 2014 και μετά. Στο άρθρο αυτό αποκαλύπτω άγνωστες πτυχές της συνάντησης του προηγούμενου Σαββατοκύριακου, που είχαν στην Βιέννη, τα μέλη του ΟΠΕΚ+. Σας παραθέτω ένα μονάχα χαρακτηριστικό σημείο του άρθρου στο οποίω αναφέρω τα εξής:
[…”Τελικά, οι Σαουδάραβες επέλεξαν “σόλο παράσταση” και αποφάσισαν μονομερώς να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 10%, δηλαδή κατά 1.000.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτό θα ξεκινήσει από τον Ιούλιο. Ταυτόχρονα, ο ΟΠΕΚ+ αποφάσισε για τα υπόλοιπα μέλη του να κρατήσουν σταθερή την παραγωγή τους, με εξαίρεση τα Εμιράτα, στα οποία επιτράπηκε να την αυξήσουν κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα. Ουσιαστικά δηλαδή, το καρτέλ αποφάσισε μια μείωση κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα. Μείωση που δεν είναι τόσο μεγάλη για να εκτινάξει τις τιμές. Αμέσως μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ+, η τιμή του Brent αυξήθηκε κατά 2,7% και του αμερικανικού WTI κατά 3%. Όμως την Τρίτη (6/6/23) φάνηκε πόσο αδύναμη ήταν αυτή η αύξηση, αφού οι τιμές έπεσαν 1,1%.
Παρά την “πράσινη” ρητορική του προέδρου Μπάιντεν, φέτος αναμένω οι ΗΠΑ να αυξήσουν την παραγωγή τους κατά 5-7% σε ετήσια βάση. Εάν δεν ήταν αυτή η πολιτική του Ριάντ και οι διαρκείς μειώσεις της παραγωγής του ΟΠΕΚ+, σήμερα το βαρέλι θα είχε πέσει στα επίπεδα των 65$ ή ακόμα και στα 60$. Συνεπώς, δεν μπορεί να αποκαλέσουμε τη σαουδαραβική πολιτική αποτυχημένη. Στη σύνοδο, οι Σαουδάραβες δεν κατάφεραν αυτά που επιθυμούσαν, αλλά σταμάτησαν την αναμενόμενη πτώση της τιμής του πετρελαίου. Και τον επόμενο μήνα θα έχουν πάτημα να ζητήσουν επιπλέον μειώσεις.
Χρειάζεται προσοχή…
Όσοι προβλέπουν μεγάλη πτώση των τιμών ας λάβουν υπόψη ότι το καλοκαίρι η αύξηση του τουρισμού και τα ταξιδίων θα ανεβάσει τη ζήτηση. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, θεωρώ αδύνατο να πέσει η τιμή στα 60$. Κι αν αυξηθούν οι παραγωγικές επιδόσεις της Κίνας, τότε σίγουρα οι δύο λόγοι αυτοί θα τροφοδοτήσουν ανοδική τάση ορμές στην τιμή του βαρελιού. Και πάντοτε υπάρχει ο κίνδυνος οι Σαουδάραβες να προχωρήσουν σε νέες περικοπές τον Ιούλιο, χωρίς να υπολογίζω απροσδόκητους παράγοντες, όπως π.χ. η παύση εξορύξεων λόγω στρατιωτικών επιθέσεων.
Όσοι χαρακτηρίζουν τους Σαουδάραβες ανόητους πρέπει να σκεφτούν και κάτι άλλο. Σε όλο αυτό τον ορυμαγδό εξελίξεων, οι Σαουδάραβες αγοράζουν διυλισμένο πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ) από τους Ρώσους σε τιμές κάτω του δικού τους και το πουλάνε φθηνά στην εσωτερική αγορά τους. Το δε δικό τους ντίζελ το πουλούν ακριβά ως εξαγόμενο προϊόν κυρίως στη Δύση.
Η Κίνα, ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και καταναλωτής πετρελαίου, παίζει στρατηγικά ένα παιχνίδι “χρυσόμαλλου δέρατος”. Το βραβείο είναι η γεωπολιτική “κατάκτηση” της Μέσης Ανατολής. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ του 2000 και του 2021, το εμπόριο της Κίνας με τις χώρες της Μέσης Ανατολής αυξήθηκε από 15,2 σε 284,3 δισ$. Την στιγμή που οι ΗΠΑ παρά τα τρισ. που έχουν σπρώξει στην περιοχή (ειρηνικά ή πολεμικά) την ίδια περίοδο κατάφεραν να αυξήσουν το εμπόριο από 63 σε 98,4δισ$...”]
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΆΡΘΡΟ ΜΕ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΣΤΟ SLRESS, ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ: —> https://slpress.gr/oikonomia/skliro-poker-apo-saoydaraves-isorropia-tromoy-sto-petrelaio/ <—-