Δημοσιεύθηκε στο SLPRESS στις 31/10/2019
Όταν μετακόμισα μόνιμα στη Θεσσαλονίκη, το έτος 2009, μου έκανε εντύπωση ότι σχεδόν κανένας στην πόλη δεν γνώριζε ότι υπήρχε ένας αγωγός πετρελαίου, που συνέδεε την πρωτεύουσα της Μακεδονίας με τα Σκόπια. Λες κι ήταν κάποιο απόρρητο οχυρωματικό έργο του στρατού. Κι όμως! Ήταν ένας αγωγός μήκους 210 χλμ που ξεκινούσε από τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη και κατέληγε στην πρωτεύουσα των Σκοπίων, σε ένα άλλο διυλιστήριο ιδιοκτησίας της θυγατρικής, “OKTA ΕΛΠΕ-Skopjie”. Ακόμη και κάτοικοι περιοχών απ’όπου περνούσε ο αγωγός, αγνοούσαν παντελώς την ύπαρξή του.
Μιλώντας τότε μάλιστα με ανθρώπους που ασχολούνται με τα κοινά, όταν ξεκινούσα συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα, με κοίταζαν τουλάχιστον περίεργα. Κι όμως, ο αγωγός υπήρχε και κατασκευάστηκε στις αρχές τις δεκαετίας του 2000, από μια άλλη θυγατρική των ΕΛΠΕ, με την επωνυμία ΒΑΡΔΑΞ. Η πλήρης επωνυμία της εταιρίας είναι “Επιχείρηση Πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκη-Σκόπια – BAΡΔΑΞ Α.Ε.” και σκοπός της, όπως καταλάβατε, ήταν η κατασκευή και λειτουργία πετρελαιαγωγού που θα συνέδεε την Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια.
Ιδιοκτήτες της ΒΑΡΔΑΞ ήταν μια θυγατρική των ΕΛΠΕ, η ΕΛΠΕΤ Βαλκανική Α.Ε. σε ποσοστό 79,99% και η εταιρεία των Σκοπίων NAFTOVOD Dooel Skopjie με ποσοστό 20,01%. Στην γειτονική χώρα, προϋπήρχε και δραστηριοποιούνταν, μια άλλη θυγατρική των ΕΛΠΕ, η ΟΚΤΑ-ΕΛΠΕ Skopjie. Η ΟΚΤΑ υπήρχε από το 1978 και το 1999 μπήκε στον όμιλο ΕΛΠΕ, ενώ η έδρα της βρίσκεται 28 χλμ ανατολικά της πόλης των Σκοπίων. Στις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις υπάρχει και το μοναδικό διυλιστήριο αργού πετρελαίου των Σκοπίων, δυναμικότητας 2,5 εκατ. μετρικών τόνων.
Παράλληλα, η ΟΚΤΑ διέθετε και 25 πρατήρια καυσίμων στην χώρα με το σήμα της. Όλα αυτά κατέστησαν την ΟΚΤΑ ως τον μεγαλύτερο προμηθευτή καυσίμων στα Σκόπια. Στις αρχές Ιουλίου του 2002, είχε αποπερατωθεί ήδη από την ΒΑΡΔΑΞ ο αγωγός πετρελαίου και τον ίδιο μήνα ξεκίνησε η λειτουργία του. Ενώ λίγο αργότερα το 2005 και ενώ λειτουργούσε ο αγωγός, το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ-ΕΛΠΕ αναβαθμίστηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές Euro5. Κι όλα αυτά συνέβαιναν ως το τέλος του 2012, με περίσσια οικονομική χάρη!
Η συνέχεια του άρθρου ΕΔΩ